top of page
DSC05497-HDR_edited.jpg

Många har hört oss inredare säga att varje rum bör ha 5-10 ljusskällor (när elpriset är som det är känns det bra att även stearinljusskällor räknas!) men lika viktigt tycker jag är placeringen av ljuset. Tänk fågel, fisk och mittemellan istället för att placera all din belysning längs en och samma höjdlinje i rummet. En portabel lampa kan vara jättefin på ett soffbord eller ett matbord, en ljusslinga kan hänga i ett tråkigt hörn och en vägglampa får gärna belysa en favoritväxt eller en tavla. Försök också placera belysningen så att hela rummet får lika mycket ljus, det vill säga så att det inte uppstår alltför stora kontraster mellan mörka och ljussatta partier.

När jag jobbar med inredningsuppdrag hos privatpersoner ber jag ofta mina kunder ta fram några bilder som de älskar inredningen i, och gissa vad - gemensamt är att de ofta hittar bilder med god ljussättning! Prova gärna att flytta in några extra lampor i ett rum som du vill öka myskänslan och harmonin i och se hur det påverkar upplevelsen av rummet. Och du, kom ihåg dina textilier och växter! Hur de påverkar känslan i rummet får bli ett annat blogginlägg:)


Under semestern har jag haft förmånen att besöka ett par olika hotell och varje gång reflekterar jag över hur väl deras inredning speglar hotellets vision, oavsett vilken den är. Inredningen hjälper till att få gästerna att komma i stämning - känna sig avkopplade på spahotellet, äventyrliga på hotellet med aktiv profil eller kanske extra redo att unna sig på lyxhotellet.

Tänk om det var lika självklart i våra kontorsmiljöer? "Här på företaget X vill vi att medarbetare och gäster ska känna Y i lokalerna, vi har en tanke med färgsättning, belysning, möblering och användande av kvadratmeterna och miljöerna på kontoret kommunicerar vårt varumärke". Tänk om alla som nu ska tillbaka till kontoret kunde uppleva samma wowkänsla som de troligtvis gjort på ett hotell eller en restaurang under semestern - hur tror du att det skulle påverka ditt företag?



Ett vanligt utseende på våra kontor idag, wow-känsla?

Hotellobby eller gemensamhetsyta i din verksamhet?

Lets face it - nyproduktionen av möbler, inredning och kläder måste minska för klimatets skull. Samtidigt ökar kraven på att din verksamhets lokaler ska vara mer än funktionella - medarbetarna pratar om hotellkänsla, och var du än går ser du nya snygga inredningsdetaljer. För många blir det svårt att navigera och man hamnar lätt i ett svartvitt tänkande. Men kan det finnas en medelväg? Såhär tänker vi på Case:


- Andra hand i första hand! Står du inför ett inköp, ha tålamod och leta secondhand. Idag finns det allt från hela kök till ljuslyktor på andrahandsmarknaden. Våra favoritsidor online är mjukhome.se, blocket.se, tradera.com, exin.se och såklart Facebooks marketplace och lokala grupper.

Kolla i din ort om kommunen har en försäljning av saker de samlat in vid återvinningscentralen, här i Uppsala finns Återbruket där det nästan alltid finns fynd!

Skriv en lista på vad du söker och ha med dig på loppisrundorna du (från och med nu!) kommer ta.


- Tänk långsiktigt. Trender kommer och går men din stil kan bestå. Inspireras av trender men utan att göra nya inköp, se istället till färg och form och förändra det du har hemma eller följ tips ett och leta efter något liknande secondhand.


- Klassiker ökar i värde. Hållbar inredning producerad av formgivare i syfte att hålla över årtionden kostar en slant men har fördelen att de aldrig blir omoderna och ofta ökar i värde. Ska du köpa nytt, köp av kvalitet. Kontorsstolar med 10 års garanti kan ofta hålla dubbelt så lång tid i din verksamhet, gedigna trämöbler kan slipas och fräschas upp om och om igen. Satsa på en stil som du kommer trivas med långsiktigt och behöver du hjälp att hitta den - kontakta oss!


Y stolen, eller CH24, är en tidlös designklassiker av Hans J. Wegner från 1949 som passar i nästan alla hem och stilar.

bottom of page